Monday, May 18, 2009

GURU SENTIASA JAGA PROFESION PERGURUAN

BEAUFORT : Para guru diingatkan agar sentiasa menjaga profesion perguruan agar sentiasa dihargai dan dihormati oleh para pelajar dan masyarakat.

Penyelia Pendidikan Sekolah Agama Negeri (SAN) Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) Bahagian pendalaman bawah,Tuan Hj Jusih Hj Sarin berkata, para guru juga perlu mementingkan dan menjaga disiplin diri sebagai seorang guru.

“para guru juga telah banyak berkorban segalanya demi menyalur ilmu kepada anak bangsa kita untuk masa depan yang cemerlang.

Beliau berkata demikian ketika berucap Merasmikan Majlis Sambutan Hari Guru SAN JHEAINS peringkat Zon Klias Beaufort bertempat di SAN Rancangan Klias,disini pagu kelmarin.

“Tanpa adanya pengorbanan para guru, Anak bangsa kita khususnya bangsa melayu tidak akan dapat mewujudkan dan merealisasikan Modal Insan kelas pertama,” kata jusih.

Jusih yang juga Setiausaha Bahagian UMNO Beaufort berkata, Pihak kementerian pelajaran serta beberapa agensi berkaitan pelajaran sentiasa menghargai guru sebagai salah satu komponen Pembina Negara dan bangsa khususnya kaum melayu.

Tambahnya lagi,tugas bagi mendidik para pelajar merupakan amanat yang begitu berat dan besar kepada para guru.

“Saya menyeru kepada mereka yang bergelar pelajar mahupun murid, hargailah segala pengorbanan dan jasa para guru yang telah banyak mendidik anda bagi mencapai cita – cita anda kini,” ujarnya lagi.

Menurutnya lagi,para pelajar serta golongan belia khususnya bangsa melayu agar dapat mempelajari dan mendalami ilmu keagamaan agar mereka dapat menjadi seorang yang penuh dengan ilmu keagamaan.

“ini kerana,golongan belia khususnya masyarakat melayu kurang meminati dan mempelajari bidang keagamaan secara mendalam dan serius.” katanya lagi.

Hadir sama pada majlis itu,Pengerusi kokurikulum Zon Klias,Ustaz Ahmad Shamsudin Hj Moksin, dan Penyelia KAFA Zon Klias,Ustaz Nasri Masih. Oleh ERDIE AB WAHID



No comments:

Post a Comment